Lesgeven bij For a Change
24 januari 2024
In deze blogpost wil ik je meer laten weten over mijn ervaring als leerkracht van de naschoolse lessen bij For a Change.
Mijn werk is zo leuk als het gaat om het lesgeven aan leerlingen van groep 5 en 6. Dit komt doordat de stichting over voldoende les- en leermateriaal beschikt, wat essentieel is, omdat leerlingen leren door interactie met echte objecten in plaats van het ze alleen te vertellen. Mijn leerlingen worden er ook volledig bij betrokken door middel van verschillende les- en leermethoden. Leerlingen lunchen ook voordat ze gaan leren, waardoor ze alert zijn en het leren niet beu worden. Ik heb maar één leerling met schrijf- en leesproblemen, maar ik doe al het mogelijke om ervoor te zorgen dat hij op één lijn zit met zijn klasgenoten. De meeste leerlingen hebben nu goede vooruitgang geboekt in vergelijking met vorig semester. Ze nemen nu goede posities in op de Ntundama Primary School (lokale basisschool). Zodra hun school op For a Change is geopend, zal er een grotere concurrentie tussen hen zijn en zullen ze met vlag en wimpel slagen.
Ik heb bij de For a Change organisatie een aantal dingen geleerd. Ik heb bijvoorbeeld geleerd om te communiceren met leerlingen met uiteenlopende behoeften, aangezien de school er een aantal heeft. Ik heb ook geleerd hoe ik met collega’s kan omgaan, omdat we kunnen chatten en iemands standpunten en ideeën kunnen delen, en ten slotte heb ik ook geleerd hoe ik conflicten tussen individuen kan oplossen. Bijvoorbeeld als leraar met de ouders van een leerling. Dit zijn hele goede ervaringen voor mij.
Naast de genoemde punten zijn er tijdens mijn werkperiode bij For a Change veel goede dingen die ik ben tegengekomen, er waren bijvoorbeeld schoolreisjes die door de directeur werd georganiseerd, waarbij leerlingen een educatief bezoek brachten aan MBC studio en aan het Malawiaanse Museum. De leerlingen genoten van de reis, inclusief ikzelf, omdat het de eerste keer was dat ik deze plaatsen bezocht. Dit is ook zeldzaam onder de scholen die hier in de buurt zijn, maar wel heel goed en leerzaam voor de leerlingen. We hadden ook een reis naar Mangochi waarvan ik heel erg genoten heb, en het was mijn eerste keer dat ik Mangochi bezocht. Het was één van de mooiste momenten in mijn leven die ik me voor altijd zal herinneren. Het andere goede is dat er altijd een lunch is die wordt genuttigd vóór het begin van de middaglessen. Hierdoor geef ik met vertrouwen en energie les. Wat mij ook is opgevallen is dat er aan het einde van de maand een maandsluiting georganiseerd wordt om God te dienen. Deze helpen velen van ons te herinneren dat er God is en dat Hij een Voorziener is van alles en iedereen en dat Hij al onze levens leidt.
Ik vind het ook geweldig dat we een goede relatie hebben met de veldwerkers. Ze tonen liefde aan mij en aan alle mensen met wie ze werken. En ze houden rekening met de uitdagingen waarmee de werknemers worden geconfronteerd. Ik ben zo dankbaar dat ik één van de leraren hier ben en het is mijn verlangen om hard te werken en te helpen om een verandering teweeg te brengen in de organisatie en in het leven van deze kinderen. Het is mijn gebed dat de Enige God deze organisatie te allen tijde zegent, zodat het mooie werk kan worden voortgezet.